Freinet leiab, et kool peab olema paik, kus laps saab kaasa praktilise toimetuleku kogemused kogu eluks. Laps on kooli keskpunkt ning õpetaja on pigem kõrvalseisja ja jälgija.
Kool peab kasvatama lapsed ja noored ühiskonna
liikmeteks. Tulevased kodanikud peavad olema suutelised ka muutuvates tingimustes
paindlikult töötama. Hinnata
tuleb igasugust tööd.
Kool on sotsiaalne kollektiiv ning seal peab valitsema
võrdõiguslikkus.Laste ja kooli personali enesemääramise õigust tuleb arendada. Õpilased
peavad vastutama oma tegevuse eest. Tehes koostööd kooli juhtkonnaga õpivad õpilased
mõistma, kuidas ühiskond toimib.
Kool on töökool. Õpilased planeerivad töö ise,
teostavad selle omaalgatuslikult ja hindavad koos selle tulemusi. Töö tulemused
peaksid olema kasulikud kollektiivi liikmetele. Tegevus lähtub lapse vajadustest
ja eeldustest.
Käsitletavate teemade ja kasutatavate
meetoditega tuleb pakkuda võimalust ise asjade olemust taibata, rahuldada loomulikku
uudishimu ja tekitada avastamisrõõmu.