Laste kogemusliku töökasvatuse looja

neljapäev, 18. aprill 2013

Isiklik kogemus

 Lapsekeskse pedagoogika põhimõtete rakendamine

Tänapäeval kasutatakse C. Freinet pedagoogika meetodeid üsna palju. Seda on mugandatud ja kaasajastatud. Lasteaiaõpetajana tean kui olulised on näiteks:
{  ühiselt kokkulepitud rühmareeglid;
{  kodus ja lasteaias sarnane päevarežiim lapsel;
{  õpetaja töökasvatuslik eeskuju ja lastele võmaluste loomine seda järgida;
{  laste võrdne kohtlemine, võrdsete võimaluste loomine;
{  õuesõpe käsikäes keskkonna jätkusuutliku mõtteviisiga;
{  laste valmistatud õppevahendid;
{  laste arendamine läbi kognitiivsete tegevuste;
{  emotsioonid ning nende väljendusoskuse julgustamine
            Toon mõned näited oma igapäevatööst mida kasutan C. Freinet pedagoogika põhimõtetest. Arvan, et toimingud on üles ehitatud lapsest lähtuvalt ning kogemuslikul baasil.
            Arvan, et iga kogemus annab õppetunni mida saame reflekteerida, olgu see siis positiivne või negatiivne. Oluline on, et oskaksime saadud kogemuste toel areneda ja luua tulevastele kogemustele viljaka aluspinna. Pean õigeks, et oskuslik lähenemine lapse kogemuslikule baasile loob õppimise läbi suhtlemise/ arutelude ning tähendab sotsiaalset kollektiivset arenemisprotsessi.
            Olen seadnud suuna õuesõppele käsikäes looduse, keskkonna ja jätkusuutlikusega. Kõik mida laps näeb ja kuuleb , mõjutab teda oluliselt ja ta mäletab seda, justkui raamatut lugedes üha uuesti ja uuesti kogu kasvuea, kogu elu.Tuleb leida mälupildist vaid õige lehekülg ning seda tarvilikult kasutada. Minu põhimõte on lasta lapsel olla üks osa loodusest mitte olla looduse üle valitseja. Üheks õpikeskkonnaks on lasteaia kõrval asuv park, kus käime talvel loomadele/ lindudele toitu viimas ja jälgi vaatlemas. Kevadel lilli ja lehtede pungumist jälgimas, sügisel seeni ja sammalt uurimas. Siia juurde putukad ja luubid ning linnulaul.
            Õppevahendid olen valinud käepärased, mida kasutame igapäevaelus. Leian, et laps ei vaja näitlikustamiseks just prinditud või paljundatud materjale. Metoodilistest vahenditest olen teinud näiteks emotsiooni näod- laps õpib väljendama oma tundeid. Lemmikuteks on näiteks laste hulgas igasugused isevalmistatud rütmipillid. Lapsed armastavad tegevusi rütmide saatel ja helide tekitamine äratab tähelepanu. Head vahendid kodusest majapidamisest olen leidnud nööpide, lõngakerade( peenmotoorika), kingapaelte jms näol.
            Päevakava kujundamisel on suur osakaal lastel soovil, mida uut nad teemaga seoses kogeda soovivad. Vanemate kaasamine on samuti oluline. Olen iga kuu alguses tutvustanud vanematele kuu teemat ja seeläbi kujunevad nädalateemad vastavalt mida vanemad koostööna välja pakuvad. Näiteks " koduloomade" nädalal sõitsime hobustega tallu, kus kasvatati kanu ja hanesid. Kohapeal tegime suletrükki ja küpsetasime kooki. Pakkumine tuli ka teise nädalasse, kus külastasime talu, kus kasvatati kitsi ja lambaid. Lapsed maitsesid piima, tegid piimaga salakirja ning kraasisid villa. Kaasatud oli seitsme lapse pered ja lapsed said vahetu kogemuse ning koosolemise/ tegemise osatähtsusest
Erakogu.

            Pean oluliseks, et lapsel tekiks koostegemise rõõm ja seesmine teotahe. Tegevused planeerin nii, et laps on osaleja ja kogemuse omandaja, läbi meelte ja tunnetusprotsesside. Kasutan palju toiduvalmistamist/ küpsetamist õppetegevustes, et pakkuda vahetut emotsiooni. Püüan luua elulise õpikeskkonna kus laps omandab teadmised enesekohaste ja sotsiaalseteoskuste toel. Püüan laskuda lapsetasandile, et tegevus mõelda lapsele paeluvalt. Innustan ja kiidan last tegevuse lõppedes ning annan tagasiside.

             
Oluline on kõik meeled tööle rakendada. Toidu valmistamine rühmas on traditsioon, tavaliselt teeme seda  reedeti, nagu preemia mida oodata. Kasutame toorainena mahetoodangut ja kaasame vanemaid toiduainete/ retseptide muretsemisel.Kõige kauem kestnud ettevalmistus oli leiva küpsetamine. See kestis kolm päeva ja kogemus mis lapsed said oli leiva söömise ajal tunda ja näha.

Erakogu.

            Oleme teinud loomade/lindude jälgimist; toitmist. Loomadele toidu viimine metsa ja korduvalt vaatamas käinud kas on söödud ja kelle jäljed on toidulaua ümber. Igapäevaselt täidame enne lõunasööki linnumaja toidulauda mida näeme aknast ja saame jälgida. Lastel on selged linnud kes toidulaual käivad, oskavad neid eristada tunnuste järgi. Enne sööma asumist tuletavad lapsed mulle meelde, et lindude toit vajab täiendamist.
            Kevad on saabumas ja sellega seonduvalt pistame seemned mulda, et jälgida taime sirgumist. Arutame mis selleks tarvis on ja laps ise kastab ja hoolitseb oma taime eest. Eelmisel aastal saime maitserohelise supi sisse enda aknalaualt ja kurgisalati samuti!
           
            Püüan kõiki tegevusi omavahel siduda ja vahendid millega tegevusi läbi viin võtan elust, igapäevastest vahenditest mida kasutame. Sest toolidest saab rongi ja tekkidest teatri ja lauast onni, tean isegi kuidas klotsidest mootorsaag teha ja augutajast triikraud. Väga populaarsed on tammetõrud, kastanimunad, viljaterad. Voolimissegudest kasutan savi, täitsa punast savi mida leidub minu oma koduõues kui pisut kaevata.
            Unejutt ja unelaul on igapäevased toimingud. Unejutu arutleme läbi peale ärkamist ja laps võib joonistada sellest pildi. Unelaul annab teada kus maal me oma päevaplaanis oleme ja annab turvatunde ning samas õpetab väärtustama meie kultuurilisuse( rahvalaul, leelotamine) eripära.
            Olen palunud vanematel puhkepäevadel seada sisse lasteaiaga sarnane päevarežiim. Laps ei väsi nii kiiresti ja tal on kohaneda kergem, ta ei pea lisaenergiat kulutama "sassis" päeva peale ning ta suudab omandama hakata uusi oskusi näiteks enesekohaseid-,
sotsiaalseid-,mänguoskuseid jms.
Erakogu.







Väike osa meie pannkooki peost kus lapsed said tegevuse käigust osa 100% :

Pannikoogi tegemise õpetus SIIT